Философское антиковедение

и классическая традиция

 

Журнал Центра изучения древней философии

и классической традиции

 

Ancient Philosophy

and the Classical Tradition

 

A Journal of the Centre for Ancient Philosophy

and the Classical Tradition

ISSN 1995-4328 (Print)              ISSN 1995-4336 (Online)

| Home | Archive 2007-2019 | Translations | Reviews | Archive 2020- | Current issue | Contacts | 


Домашняя
Архив 2007-2019
Переводы
Рецензии
Архив 2020-
Текущий выпуск
Контакты

 

 

ТЕКУЩИЙ ВЫПУСК

 

Все материалы, опубликованные ранее, см., соответственно, в разделах Архив 2007-2019, Архив 2020-, Переводы (все годы) и Рецензии (все годы). Полные тексты выпусков можно загрузить с Домашней страницы.

CURRENT ISSUE

 

All materials published previously see in the sections, respectively, Archive 2007-2019, Archive 2020-, Translations (all years) and Reviews (all years). The complete texts of the issues can be downloaded from the Home page

 

Том XV (2021) Выпуск 1  

 

 

Volume XV (2021) Issue 1

 

 

Статьи

 

Articles

 

Тельминов Вячеслав Григорьевич

Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» (Москва)

telminoff@gmail.com

Архитектурная перспектива и «частно-общественный» континуум на виллах древних Стабий: предварительные соображения

Язык: английский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 7–30

Ключевые слова: поздняя Римская республика, Везувианская археологическая зона, римские виллы, «частное» и «общественное», «пространственный поворот», методика «пространственного синтаксиса», теория «движения в форме воспоминания».

Аннотация. Статья служит отправной точкой в исследовательском проекте, посвященном дихотомии «частного» и «общественного». Анализируются динамика трансформации их соотношения и воздействие на государство и общество в период поздней Римской республики - ранней Империи. Основное внимание уделяется римскому частному пространству на виллах и городских усадьбах Везувианской археологической зоны. Методологическая основа исследования представлена «пространственным синтаксисом» Б. Хилье и теорией «движения в форме воспоминания» Д. Фавро, принадлежащих к школе исследований «пространственного поворота» и усовершенствованных в трудах А. Рассел о римском общественном пространстве.

 

Vyacheslav Telminov

National Research University “Higher School of Economics” (Moscow)

telminoff@gmail.com

Architectural perspective and the private-public continuum in the villas of Ancient Stabiae: preliminary considerations

Language: English

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 7–30

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-7-30

Keywords: Late Roman Republic, Vesuvian Archaeological Area, Roman Villas, Private and Public, Spatial Turn, Space Syntax Theory, Movement as Memory Theory.

Abstract. The article serves as a starting point for a research project dedicated to the dichotomy of private and public, and its implications and dynamics in the late Roman republic – early Empire. The primary focus is on the roman private spaces in the villas and houses of the Vesuvian archaeological area. The main methodological approach is represented by the ‘space syntax” theory of B. Hillier and the “movement as memory” theory of D. Favro developed within the logics of Spatial Turn studies, further refined by A. Russel in her works on Roman public space.

 

Дорофеев Даниил Юрьевич

Санкт-Петербургский горный университет

dorofeev_dyu@pers.spmi.ru

Светлов Роман Викторович

Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена (Санкт-Петербург)

spatha@mail.ru

Микешин Михаил Игоревич

Санкт-Петербургский горный университет

mikeshin_mi@pers.spmi.ru

Васильева Марина Александровна

Санкт-Петербургский горный университет

vasileva_ma2@pers.spmi.ru

Иконография Платона в Античности и в Средневековой православной живописи

Язык: английский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 31–52

Ключевые слова: Иконография Платона, Античность, средневековые православные храмы, эстетика образа, визуальная история философии и культуры

Аннотация: Статья посвящена актуальной для современного мира в целом и философского знания в частности, проблеме визуализации, которая исследуется через обращение к образу Платона в Античности и в средневековой православной живописи. На примере рассмотрения иконографии Платона как визуального сообщения, авторы хотят показать большой потенциал развития визуальной истории философии, антропологии и культуры в целом, а также новой, визуально ориентированной, эстетики, семиотики и семантики образа. Особенно выразительно и значимо такой подход раскрывает свою актуальность в исследованиях образа Платона (как и других античных философов) в православных средневековых храмах Греции, Сербии, Румынии, Болгарии и, конечно, Древней Руси XV–XVII вв., позволяя увидеть с новой стороны великого древнегреческого философа.

 

Daniil Yu. Dorofeev

Saint-Petersburg Mining University

dorofeev_dyu@pers.spmi.ru

Roman V. Svetlov

Herzen State Pedagogical University (Saint Petersburg)

spatha@mail.ru

Mikhail I. Mikeshin

Saint-Petersburg Mining University

mikeshin_mi@pers.spmi.ru

Marina A. Vasilyeva

Saint-Petersburg Mining University

vasileva_ma2@pers.spmi.ru

Iconography of Plato in antiquity and in medieval orthodox painting

Language: English

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 31–52

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-31-52

Keywords: Plato's iconography, Antiquity, medieval Orthodox churches, image aesthetics, visual history of philosophy and culture.

Abstract. The article is devoted to the topic of visualization, which is relevant for the modern world in general and scientific knowledge in particular, investigated through the image of Plato in Antiquity and in medieval Orthodox painting. Using the example of Plato’s iconography as a visual message, the authors want to show the great potential for the development of the visual history of philosophy, anthropology and culture in general, as well as the new visually oriented semiotics and semantics of the image. This approach reveals expressively and meaningfully its relevance for the study of Plato’s image, together with other ancient philosophers’ images, in Orthodox medieval churches in Greece, Serbia, Romania, Bulgaria and, of course, ancient Russia in the 15th-17th cc, allowing to see the great ancient Greek philosopher from a new perspective.

 

Курдыбайло Дмитрий Сергеевич

Русская христианская гуманитарная академия

Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена

theoreo@yandex.ru

Курдыбайло Инга Павловна

Санкт-Петербургский государственный университет телекоммуникаций им. М. А. Бонч-Бруевича

inga.posta@mail.ru

Играющие и смеющиеся боги из диалогов Платона в комментариях Прокла Диадоха

Язык: английский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 53–63

Ключевые слова: Платон, Прокл Диадох, неоплатонический комментарий, провидение, промысел, метафизика, игра, смех, юмор.

Аннотация. «Ирония Сократа» хорошо известна даже тем, кто далёк от древнегреческой философии. Действительно, диалоги Платона содержат разные формы юмора — от мягкой самоиронии до довольно острых саркастических тонов. Боги у Платона «любят играть», люди для них — «игрушки», да и для самих смертных лучший способ проводить жизнь — в игре, в «жертвоприношениях, песнях и плясках». Однако, грекоязычные неоплатоники, комментирующие диалоги Платона, склонны избегать смеховых сюжетов и открытого юмора. Тексты Прокла Диадоха, одного из самых тщательных истолкователей Платона, создают впечатление совершенной невосприимчивости автора к юмору. Большинство мест, где Платон пишет о смехе или игре, объясняются Проклом как указания на особый род промысла богов о вещественном мире. Более того, даже и в отношении смертных людей их улыбка и смех аналогично истолковываются как символы (точнее, синфемы, συνθήματα) божественного промысла. С особой подробностью Прокл обсуждает диалектику исхождения (πρόοδος) богов в чувственный мир, благодаря чему чувственный космос поддерживается в своём бытии, укрепляются его внутренние связи, препятствующие его хаотическому распаду. Подобным образом божественный промысел поддерживает бытие частных смертных существ, укрепляя их жизненные силы. Оба эти вида промысла изображаются как «несмолкающий смех богов». Несмотря на кажущуюся чрезмерную формальность такого подхода, из-за которой теряется драматическая перспектива платоновского текста, на наш взгляд, интерпретация Прокла может предполагать тесную связь смеха с неоплатонической теургией. Само чтение и истолкование тех мест платоновских диалогов, в которых говорится о смехе, может быть рассмотрено как особый вид теургической «священной игры».

 

Dmitry Kurdybaylo

Russian Christian Academy for the Humanities

The Herzen State Pedagogical University of Russia

theoreo@yandex.ru

Inga Kurdybaylo

The Bonch-Bruevich Saint-Petersburg State University of Telecommunications

inga.posta@mail.ru

Playing and laughing gods of Plato’s dialogues in the commentaries of Proclus

Language: English

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 53–63

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-53-63

Keywords: Plato, Proclus Lycaeus, Neoplatonic commentary, providence, metaphysics, game, laughter, humour.

Abstract. “Socrates’ irony” is a well-known topos even for those readers who are far from ancient philosophy. Dialogues of Plato contain different modes of humour, from mild self-irony to quite sarcastic tones. Plato’s gods are ‘playful,’ they treat people as those were ‘playthings.’ The best way of mortals’ life is to play also, spending their time in “sacrificing, singing, and dancing.” However, Neoplatonic commentaries to Plato tend to avoid explicit laughter and any direct mode of humour. Proclus Lycaeus, one of the most fruitful commentators of Plato, seems to disregard anything ludicrous in Plato’s writing. The places, where Plato speaks about laughter or playing games, are explained by Proclus as signs to some kind of divine activity towards the material realm. Even smile and laughter of particular humans are interpreted in the same way as symbols (synthēmata) of gods’ providence. What Proclus discusses in minor details, is the dialectics of gods’ procession into the sensible world, causing substantiation of the universe, and retention of the internal bonds that keep it eternal and unchangeable. Similarly, temporary particular beings also benefit from divine providence, which fortifies their vital capabilities. In general, these forms of providence are depicted by “the undying laughter” of gods. In spite of this approach seeming to be superfluously ‘scholastic’ and therefore losing the dramatic perspective of Plato’s writings, we suggest that Proclean interpretation may assume laughter to be related to some theurgic practice. Therefore, reading and interpretation the game- and laughter-related passages of Plato could have been considered themself a kind of theurgic “sacred play.”

 

Авалиани Эка

Международный черноморский университет (Грузия)

eavaliani@ibsu.edu.ge

Идентичность, региональная этничность и национальность в карфагенском дискурсе

Язык: английский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 64–77

Ключевые слова: Карфагенская государственность, региональная этничность, национальность, самоидентификация

Аннотация. Статья исследует социально-политическую и государственную динамику карфагенской государственности, ранние проявления государственности и национализма, а также раскрывает такие вопросы, как идентичность и региональная этническая принадлежность в карфагенском дискурсе. В этом исследовании утверждается, что действительно существовали древние нации и что Карфаген представляет собой один из лучших примеров. Карфагенские граждане и союзники демонстрировали свою национальную принадлежность различными способами, в первую очередь через готовность сражаться за национальное государственное единство перед лицом крайнего давления во время Пунических войн.

 

Eka Avaliani

International Black Sea University (Georgia)

eavaliani@ibsu.edu.ge

Identity, regional ethnicity and nationality in Carthaginian discourse

Language: English

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 64–77

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-64-77

Keywords: Carthaginian statehood, Regional Ethnicity, Nationality, Self-identification.

Abstract. This paper explores the sociopolitical and state dynamics of the Carthaginian statehood, early manifestations of nationhood and nationalism and also unpacks issues such as the identity and regional ethnicity in Carthaginian discourse. This study argues there were indeed ancient nations and that Carthage represents one of the best examples. Carthaginian citizens and allies exhibited their national affiliation in a variety of ways, most notably via a willingness to fight for the Carthaginian national collective in the face of extreme duress during the Punic Wars.

 

Арутюнян Акоп

Ереванский государственный университет

hakobharutyunyan@ysu.am

Образ богини Артемиды в «Истории Армении» Мовсеса Хоренаци

Ключевые слова: Артемида (Артемис), Арташес I, боги (греческие, армянские, эллинистические), язычество.

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 78–85

Аннотация. Правление в древней Армении царей династии Арташесидов с начала II века до нашей эры стало поворотным моментом для страны во многих сферах жизни, в том числе и в религии. В Армении, как и во всех странах Ближнего и Среднего Востока, были распространены культы греческих богов. Армянский историк V века Мовсес Хоренаци среди всех греческих богов особо выделяет богиню Артемиду (Артемис), которая, как продемонстрировано в работе, не только дополнила функциональные характеристики армянских богов, но и удачно синкретизировалась с армянским пантеоном.

 

Hakob Harutyunyan

Yerevan State University (Armenia)

hakobharutyunyan@ysu.am

The image of the goddess Artemis in the «History of Armenia» by Moveses Khorenatsi

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 78–85

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-78-85

Keywords: Artemida (Artemis), Artashes I, Greek gods (Greek, Armenian, Hellenistic), paganism.

Abstract. The reign of the kings of the Artashes dynasty in ancient Armenia from the beginning of the II century B.C. E. was a turning point for the country in many spheres of life, including religion. In Armenia, as in all countries of the Near and Middle East, the cults of Greek gods were widespread. Armenian historian of the 5th century Movses Khorenatsi singles out the goddess Artemis (Artemis) among all Greek gods, who, as demonstrated in the work, not only complemented the functional characteristics of the Armenian gods, but also successfully syncretized with the Armenian pantheon.

 

Тантлевский Игорь Романович, Евлампиев Игорь Иванович 

Санкт-Петербургский государственный университет

tantigor@bk.ru, yevlampiev@mail.ru

Живая личность против законов Космоса: древнееврейское и древнегреческое слагаемые европейского мировоззрения

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 86–107

Ключевые слова: космоцентризм греческого мировоззрения, антропоцентризм древнееврейского мировоззрения, понятие времени как длительности, Анри Бергсон.

Аннотация. В статье анализируется основные черты древнегреческого и древнееврейского мировоззрения и прослеживается их роль в европейской истории вплоть до ХХ века. Обращается внимание на то, что принципиальное отличие древнегреческого мировоззрения в абсолютном преобладании в нем пространственных представлений, тогда как время понимается по модели «вечного возвращения», повторения того же самого, а не как история, обогащающая человека. В центре древнееврейского мировоззрения, наоборот, находится представление о времени как историческом процессе, включающим в себя бесконечный диалог человека с Богом, ведущий личность к зрелости. Предлагаются и анализируются интерпретации ключевого мировоззренческого еврейского понятия hā-ʽōlām как: мирозданная вечность и мир как длительность. В статье показано, что унаследованное христианской Европой от греков представление о совершенном закономерном устройстве мироздания (Космоса) стало наиболее глубокой причиной господства научной рациональности в современной цивилизации. В то же время новейшие мировоззренческие тенденции, связанные с философией жизни, интуитивизмом, экзистенциализмом, защищающие идею иррациональной непостижимости человеческой жизни, можно признать происходящими из древнееврейского мировоззрения. В ясной форме противоположность этих двух тенденций внутри европейского мировоззрения была показана Анри Бергсоном. В его концепции подлинного времени, понятого как длительность, память и история, обнаруживаются поразительные совпадения с древнееврейскими представлениями о времени и истории. Согласно Бергсону, длительность составляет сущность человека и одновременно является абсолютным бытием, из которого происходит мироздание; это ведет к радикальному антропоцентризму, который можно рассматривать как отдаленное следствие библейского антропоцентризма.

 

Igor Tantlevskij, Igor Evlampiev

Saint Petersburg State University

tantigor@bk.ru, yevlampiev@mail

A living person against the laws of space: Hebrew and Ancient Greek summands of European outlook

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 86–107

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-86-107

Keywords: cosmocentrism of the ancient Greek worldview, anthropocentrism of the Hebrew worldview, concept of time as duration, Henri Bergson.

Abstract. The article deals with the basic features of ancient Greek and ancient Jewish world outlook and analyzes their role in European history down to the 20th century. Attention is drawn to the fact that the fundamental difference of the ancient Greek worldview manifests itself in the absolute prevalence of spatial concepts, while time is understood by the model of "eternal return", the repetition of the same, rather than as a history that enriches man. In the center of the ancient Jewish worldview, on the contrary, is the idea of time as a historical process, which includes an endless dialogue between man and God, leading a person to maturity. Interpretations of the key Hebrew worldview concept of hā-ʻōlām as the Universe eternity and the Universe as duration are proposed and analyzed. The article shows that the idea inherited by Christian Europe from the ancient Greeks about the perfect arrangement of the Universe (Cosmos), conforming to the laws of nature, became the deepest reason for the domination of scientific rationality in modern civilization. At the same time the newest worldview tendencies connected with philosophy of life, intuitivism, existentialism, protecting the idea of irrational incomprehensibility of human life, can be recognized as originating from the Hebrew worldview. It was Henri Bergson who has clearly shown the opposite of these two trends within the European worldview. His concept of true time, understood as duration, memory and history, reveals striking coincidences with ancient Jewish conceptions of time and history. According to Bergson, duration is the essence of man and at the same time is the absolute being from which the Universe comes; this leads to radical anthropocentrism, which can be considered as a distant consequence of biblical anthropocentrism.

 

Шевцов Сергей Павлович

Одесский национальный университет (Украина)

sergiishevtsov@gmail.com

О формах правосознания: пример одного анализа

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 108–125

Ключевые слова: право, правосознание, правовая культура, мусульманское право, справедливость, сказка, картина мира.

Аннотация. В статье поднимается вопрос о возможности реконструкции правового сознания одной культуры и эпохи в категориях и понятиях другой. Предметом анализа выступает сюжет средневековой сказки из сборника «1001» ночи. Большинство европейских исследователей современной Европы воспринимают сюжет этого повествования как демонстрацию вопиющей несправедливости и коррупции, царивших в Египте периода мамлюкского султаната. Вместе с тем, при соотнесении с принципами и нормами мусульманского права, это повествование предстает совершенно иным. В нем рассказывается, как божественная мудрость руководит действиями людей так, что они не знают об этом, утверждая в обществе порядок и справедливость. Сказки раскрывают соотношение высшего мира и земного, свидетельствуют о божественном попечении о повседневной жизни людей.

 

Sergey Shevtsov

Odessa National University (Ukraine)

sergiishevtsov@gmail.com

On forms of legal consciousness: an example of one analysis

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 108–125

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-108-125

Keywords: law, law consciousness, legal culture, Muslim law, justice, fairy tale, picture of the world Abstract. The article raises the question of the possibility of reconstructing the legal consciousness of one culture and era in the categories and concepts of another. The subject of analysis is the plot of a medieval fairy tale from the collection Arabian Nights. Most European researchers of modern Europe perceive the plot of this story as a demonstration of the blatant injustice and corruption that reigned in Egypt during the Mamluk sultanate. At the same time this story appears completely different when correlated with the principles and norms of Muslim law. It tells how divine wisdom guides the people’s actions without them knowing, establishing order and justice in society. Fairy tales reveal the relationship between the upper world and the earth one, testify to the divine care for the daily life of people.

 

Гершович Ури, Кузютин Денис Вячеславович

Санкт-Петербургский государственный университет

gershovichuri@gmail.com; d.kuzyutin@yandex.ru

Противодействие аристотелизму в еврейской культуре: конфликт вокруг произведений Маймонида в XIII в. с точки зрения теории игр

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 126–160

Ключевые слова: Аристотель, Иудаизм, Маймонид, спор вокруг произведения Маймонида, социальный и религиозный конфликт, математическая теория игр

Аннотация. Конфликт вокруг произведений Маймонида (которые принято трактовать как привнесение философии Аристотеля в иудейскую традицию) в начале XIIIв. является, пожалуй, наиболее крупным социальным конфликтом внутри еврейского мира Средневековья. В этот конфликт оказались втянуты почти все крупные еврейские общины Европы. Более того, на определенном этапе он, судя по всему, вышел за пределы еврейского мира и некоторые произведения Маймонида (или их части) были преданы огню христианской инквизицией. При всей важности этих событий и оставленного ими следа в исторической памяти еврейского народа, мы не имеем их достоверного описания. Данная статья посвящена описанию предыстории конфликта, с указанием проблематичных аспектов учения Маймонида, реконструкции произошедших событий, структурированному описанию основных характеристик конфликтного взаимодействия (участники конфликта, их стратегии и предпочтения, возможные исходы конфликта, его динамика и пр.), а также построению теоретико-игровой модели данного социального конфликта и ее исследованию методами математической теории игр. Выясняется, в частности, что большинство совершенных участниками конфликта действий укладываются в принятые в теории игр концепции оптимального поведения (различные арбитражные схемы, оптимальность по Парето, равновесие по Нэшу). Однако, отдельные действия сторон очевидно противоречат концепции "рационального поведения" (одно из базовых предположений математической теории игр), и именно эти действия привели к обострению конфликта и столь трагическому исходу.

 

Uri Gershowitz, Denis Kuzyutin

Saint-Petersburg State University

gershovichuri@gmail.com; d.kuzyutin@yandex.ru

The resistance to Aristotelianism in Jewish culture: game-theoretical analysis of the conflict around Maimonides' manuscripts in the 13th century

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 126–160

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-126-160

 

Abstract. The Maimonidean Controversy at the beginning of the 13th century was one of the most significant conflicts in the midst of the Jewish diasporas in the Middle Ages. The conflict followed a vivid discussion on the treatises of Maimonides and the interpretation of Judaism in the light of Aristotelian philosophy. Almost all of major Jewish communities in Europe were drawn in this conflict.  Moreover, at some point the conflict expanded outside of the Jewish world, so that some works of Maimonides were burnt by the Christian Inquisition as heretical books. Despite the significance of these events and the trace left in the memory of the Jewish people, there is not much reliable evidence about them. The authors aim to discuss the history of this conflict, focusing on the problematic aspects of the Maimonides’ teaching, and to make a reconstruction of the events occurred, to provide a specification of main characteristics of the conflict interaction (the players, their strategies and preferences, possible outcomes of the conflict, conflict dynamics, etc.), to design a game-theoretical model of the social conflict under consideration and to explore this model using the methods of mathematical  game theory. It turns out that the majority of the players' actions correspond to optimal behavior concepts employed in game theory (bargaining solutions, Pareto efficiency, Nash equilibria). However, some actions obviously contradict the concept of rational behavior (one of the fundamental assumptions in mathematical game theory), and namely these actions induced the conflict escalation and such a tragic outcome.

 

Слинин Ярослав Анатольевич

Санкт-Петербургский государственный университет

slinin@mail.ru

Единое у элейцев, Платона и Плотина

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 161–178

Ключевые слова.  единое, многое, бытие, благо, Платон, элейцы, Плотин.

Аннотация. В статье проводится сравнительный анализ того, как трактуют категорию единого философы элейской школы, Платон и Плотин. Элейцы учат, что единое абсолютно и не допускает наличия какого бы то ни было многого. Платон в диалоге «Парменид» доказывает, что если единое абсолютно и не допускает существования никакого множества, то оно не может иметь частей и не имеет права называться целым. Что касается Единого Плотина, то оно у него не есть ни эйдос, как у Платона, ни абсолютное единое, исключающее всякое многое, как у элейцев. Соглашаясь с тем, что единое не существует, как это показано в «Пармениде» Платона, Плотин на этом не останавливается. Он отождествляет единое с благом, которое, как сказано у Платона в «Государстве», тоже не существует. Данное отождествление – новация Плотина, позволяющая ему создать учение о Первоедином, которое, не существуя в обычном смысле слова, все же каким-то сверхъестественным и таинственным образом пребывает, будучи при этом началом всего существующего. Оно непостижимым образом порождает как все эйдосы, так и все одушевленные и неодушевленные вещи. Если элейское единое исключает многое, то Первоединое Плотина, наоборот, порождает многое. Элейское единое находится в отношении противоречия с многим, неоплатоническое же единое совместимо с многим. Фактически, оно лишь элемент большого множества, состоящего из него самого и тех эйдосов и вещей, которые оно порождает.

 

Yaroslav Slinin

St. Petersburg State University (Russia)

slinin@mail.ru

The “One” of Eleatics, Plato and Plotinus

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 161–178

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-161-178

Keywords: The One, the Many, Being, Good, Plato, Eleatics, Plotinus.

Abstract. The article gives a comparative study of the way the category of the one is interpreted by the Eleatic philosophers, Plato and Plotinus. The Eleatics believe that the one is absolute and it does not permit the many of any kind. Plato in the Parmenides proves that if it is the case, then the one cannot have parts and may not be considered as the unity. As for Plotinus, he believes that the one is not an eidos like Plato believes, nor it is an absolute that excludes the many as the Eleatic philosophers claim. He agrees that the one does not exist as it is shown in the Parmenides, but he goes further. He identifies the one with the good of Plato’s Republic. This identification is Plotinus innovation; it allows him to create his doctrine of the One that does not exist in the usual sense of the word, but does exist supernaturally and mystically and gives birth of everything that is. The one of the Eleatic philosophers excludes the many, but the One of Plotinus, on the contrary, gives rise to the many. Virtually the One is the element of the great set, which embraces the One itself, as well as eidoi and objects that are created by the One.

 

Соловьева Александра Сергеевна

Санкт-Петербургский государственный университет

alek-soloviova@mail.ru

Восприятие греками лидийцев в архаическое и раннеклассическое время

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 179–190

Ключевые слова: Лидийское царство, архаическая Греция, культура, лидийцы, эллины 

Аннотация: Статья посвящена изучению взаимоотношений древних греков и ближневосточного племени лидийцев в VIIV вв. до н. э. На основе свидетельств античных авторов анализируется эволюция представлений греков о лидийцах, а также изменение отношения эллинов к ближневосточным соседям. Центральным вопросом работы является анализ того, в какой период времени эллины начинают воспринимать лидийцев как варваров, и с чем было связано подобное отношение к данному народу. В статье поднимается вопрос о том, какую роль сыграли греко-персидские войны во взаимоотношениях греков и лидийцев.

 

Solovyeva Alexandra Sergeevna

St. Petersburg State University

alek-soloviova@mail.ru

Greek Perception of the Lydians in the archaic and early classical periods of Ancient Greece

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 179–190

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-179–190

Keywords: Lydia, Archaic Greece, culture, Lydians, Hellenes

Abstract: The article is devoted to the study of the relationship between the ancient Greeks and the Middle Eastern tribe of the Lydians in the 7–5th centuries BCE. The evidence of ancient authors analyzed in the article helps to understand the evolution of the Greeks' ideas about the Lydians and highlights the changes in the Hellenes' relationship to the Middle Eastern neighbors. The central question of the work is the analysis of the period in which the Hellenes begin to perceive the Lydians as barbarians, and what was associated with this attitude to the people. The article raises the question of what role Greco-Persian wars have played in the relationship between the Greeks and the Lydians.

 

Петрова Майя Станиславовна  

Институт всеобщей истории РАН (Москва)

beionyt@mail.ru

К проблеме реконструкции событий из частной и социокультурной жизни Претекстата (по эпиграфическим источникам)

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 191–213

Ключевые слова: источник, способ прочтения, интерпретация, реконструкция, биография, Претекстат.

Аннотация. В работе показано, как при помощи эпиграфических источников (CIL VI, 1779, 1779a, 1778, 2145, 1777) возможно реконструировать не только отдельные события частной и общественной жизни видного государственного деятеля, ученого, представителя языческой партии в Риме эпохи Поздней Античности Веттия Агория Претекстата (310 / 320 – 384), но и воссоздать его личные качества, а также выявить отношение к нему его ближайшего окружения (как языческого, так и христианского).

 

Maya Petrova

RAS Institute for World History (Moscow)

beionyt@mail.ru

To the problem of reconstruction Praetextatus’ activities from his private and sociocultural life (by epigraphic sources)

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 191–213

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-191-213

Keywords: source, way of reading, interpretation, reconstruction, biography, Praetextatatus.

Abstract. The paper shows how with the help of epigraphic sources (CIL VI, 1779, 1779a, 1778, 2145, 1777) it is possible to reconstruct individual events in the private and public life of Vettius Agorius Praetextatus (310/320 – 384), the prominent statesman, scientist, representative of the Pagan party in Rome of the Late Antiquity. This article also seeks to recreate his personal qualities, as well as to reveal the attitude towards him of his closest circle (both Pagan and Christian).

 

Степанова Анна Сергеевна

Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена (Санкт-Петербург)

A-Step@mail.ru

Дискуссия о соотношении философии и риторики в период эллинизма и поздней античности (от стоиков к Цицерону)

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 214–227

Ключевые слова: диалектика, риторика, стоики, скептики, философия, Антиох Аскалонский, Аристотель, Платон, Хрисипп, Цицерон.

Аннотация. В статье рассматривается эволюция понимания мыслителями эллинистическо-римского периода соотношения философии и риторики в проекции идей классического периода античной философии. Помимо обсуждения ценности для риторики таких факторов как красноречие и польза, в эллинистическую эпоху внимание было обращено на проблему разработки оснований риторики. Эти идеи получили развитие в школах стоиков и скептиков. Хрисипп, развивая логику высказываний, объективно содействовал формализации риторического знания, следуя линии Аристотеля. Цицерон, считавший подобный подход узким, актуализировал другую – платоновскую линию, нацеленную на «идею», при этом он транслировал понимание риторики как такого рода диалектического знания, которое, будучи ориентировано на опыт (в теоретическом и практическом плане), напоминает искусство и соответствует духовному идеалу как высшей ценности. Проект Цицерона – это вариант расширительного истолкования риторики в качестве наиболее полного обобщения действительности.

 

Anna Stepanova

The Herzen State Pedagogical University (Russia)

A-Step@mail.ru

Discussion on the relationship of philosophy and rhetoric in the Hellenistic and Roman periods (from the Stoics to Cicero)

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 214–227

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-214-227

Keywords: dialectic, philosophy, rhetoric, stoics, skeptics, Antioch of Ascalon, Aristotle, Cicero, Chrysippus, Plato.

Abstract. The article discusses the evolution of the relationship between philosophy and rhetoric in Helenistic and Roman periods. In addition to discussing the value of such factors as eloquence and usefulness for rhetoric, the Hellenistic epoch drew attention to the problem of developing the foundations of rhetoric. These ideas were developed in schools of Stoics and Skeptics. Following the Aristotelian line, Chrysippus objectively contributed to the formalization of rhetorical knowledge. Cicero, who considered this approach narrow, actualized another Platonic line aimed at the "idea," while he translated the understanding of rhetoric as this kind of dialectical knowledge, which, being experience-oriented (in theory and practice), resembles art and corresponds to the spiritual ideal as the highest value. Ciceronian project is a variant of an expansive interpretation of rhetoric as the most complete generalization of reality.

 

Демина Светлана Сергеевна

Владимирский государственный университет имени Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых

ist-drev@yandex.ru

Философский подход Сенеки к воспитанию детей

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 228–237

Ключевые слова: Древний Рим, Сенека, стоицизм, античная философия воспитания.

Аннотация. Сенека уделяет серьезное внимание проблемам воспитания детей, поскольку считает его важным, но сложным делом. Он рассматривает цели, методы, трудности воспитания и способы их преодоления, а также основы взаимоотношений родителей и детей. Система взглядов Сенеки по вопросам воспитания является синтезом римских традиционных представлений о моделях поведения отца и сына в семье и его собственных философских идей о добродетели и пороке, любви, гневе, радости, спокойствии и благодеяниях.

 

Svetlana Demina

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

ist-drev@yandex.ru

Seneca’s philosophical approach to the education of children

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 228–237

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-228-237

Keywords: Ancient Rome, Seneca, Stoicism, ancient philosophy of education

Abstract. Seneca pays serious attention to the problems of education of children, because he regards it as an important, but difficult affair. He examines aims, methods, difficulties of upbringing and ways of overcoming them, as well as foundations of the mutual relations between parents and children. Seneca’s system of views in education is a synthesis of Roman traditional thoughts about models of behavior of father and son in the family and his own philosophical ideas about virtue and vice, love, anger, joy, tranquility, and beneficences.

 

Маслов Денис Константинович

Институт философии и права СО РАН (Новосибирск)

denn.maslov@gmail.com

Этика без теории? О преимуществах пирронического образа жизни перед догматическим

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 238–264

Ключевые слова: благо по природе, эвдемонизм, счастье, пирроническая этика, этика без теории, скептический образ жизни.

Аннотация. В настоящей статье речь идет о двух взаимосвязанных проблемах, касающихся скептического пирронического образа жизни. Мы играем роль «адвоката дьявола» и аргументируем со скептической точки зрения. В первой части статьи мы реконструируем скептические аргументы против догматических этических концепций, которые подчеркивают эпистемологические, метафизические и этические проблемы понятия «благо по природе». Во второй части статьи мы предлагаем ответ на возражения Р. Бетта и Г. Страйкер, что скептик не может иметь этики и быть этическим агентом. Мы пытаемся сформулировать минимальные требования для скептического образа жизни как этики без теории, а именно способность отличать правильные и неправильные поступки на основании понятия «частное благо» и скептического критерия действия, то есть привлекая релятивные критерии этического с опорой на нравы определенного сообщества, при этом отличая пирронизм от морального релятивизма и этического реализма. В заключение мы проводим параллели скептической этики с этической концепцией Х. Патнэма (Этика без онтологии).

 

Denis Maslov

Institute of Philosophy and Law, SB RAS (Novosibirsk)

denn.maslov@gmail.com

Ethics without theory? On advantages of the Pyrrhonian over the dogmatic way of life

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 238–264

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-238-264

Keywords: the good by nature, Eudaimonia, happiness, Pyrrhonian ethics, ethics without theory, skeptical way of life.

Abstract. The paper discusses two interrelated problems pertaining to the Pyrrhonian way of life. We try to rise to the challenge and play devil’s advocate, arguing from the skeptical point of view. The first part portrays a reconstruction of central skeptical arguments against the dogmatic ethics that attack some epistemological, metaphysical and ethical issues of the central dogmatic concept “the good by nature”. The second part considers the arguments suggested by G. Striker and R. Bett who claim that the sceptic cannot have ethics nor be an ethical agent. Against it, we try to formulate minimal conditions for ethics without theory, namely, the conceptual ability to distinguish between “right” and “wrong” actions grounded upon the notion of “private good” and the skeptical criteria for actions. This is made possible by relativizing the criteria of the ethical and connecting it with the customs and traditions of a given community. Though Pyrrhonism is quite different from ethical relativism or ethical realism, a striking comparison to H. Putnam’s ethical approach is drawn at the end of the paper.

 

Жмудь Леонид Яковлевич

Санкт-Петербурский филиал Института истории естествознания и техники им. С. В. Вавилова РАН

l.zhmud@spbu.ru

Две античных классификации наук: Аристотель и Гемин

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 265–288

Ключевые слова: древнегреческая наука, разделение когнитивного пространства, Аристотель, Гемин, математика и физика, дифференциация наук в античности 

Аннотация. В статье рассматривается разделение когнитивного пространства в античную эпоху на примере двух наиболее влиятельных классификаций наук, Аристотеля и Гемина, которые лежат в основе всех последующих классификаций научных дисциплин до XVIII в. Аристотель, рассматривая точные науки, mathēmata, в их сравнении с «первой» и особенно со «второй», физической философией, исходит из независимости всех трех видов epi­s­tē­mai и стремится провести максимально жесткие границы как между ними, так и внутри поля mathēmata. Классификация Гемина (I в. до н.э.) отражает далеко зашедшую дифференциацию наук в конце эпохи эллинизма, когда почти каждая из них обзавелась несколькими вспомогательными дисциплинами, теоретическими или прикладными, а «математика» стала синонимом «науки».

 

Leonid Zhmud

Saint Petersburg Branch of the Institute for the History of Science and Technology RAS (Russia)

l.zhmud@spbu.ru

Two ancient classifications of sciences: Aristotle and Geminus

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 265–288

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-265-288

Keywords: ancient Greek science, division of cognitive space, Aristotle, Geminus, mathematics and physics, differentiation of the sciences in Antiquity.

Abstract. The paper examines the division of cognitive space in Antiquity as exemplified by the two most influential classifications of sciences, by Aristotle and Geminus, which underlie all sub-sequent classifications of scientific disciplines until the 18th century. Aristotle, considering the mathēmata in their comparison with the “first” and especially with the “second”, physical philosophy, proceeds from the independence of all three kinds of epistēmai and strives to draw the most rigid boundaries possible both between them and within the field of mathēmata. Geminus’ classification reflects the far-reaching differentiation of sciences at the end of Hellenism, when almost all of them acquired several auxiliary disciplines, theoretical or applied, and when “mathematics” became synonymous with “science.”

 

Варламова Мария Николаевна

Санкт-Петербургский университет аэрокосмического приборостроения

Институт философии РАН

Boat.mary@gmail.com

Александр Афродисийский о душе как причине возникновения

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 289–306

Ключевые слова: Александр Афродисийский, Аристотель, душа, тело, возникновение.

Аннотация. Разговор о душе в античной философии связан не только с обсуждением соотношения души и тела и способностей души или функций одушевленного организма, но и с вопросом о том, каким именно образом душа составляется с телом при рождении и как формируется органическая структура, которая может быть подлежащим души. В связи с обсуждением порождения как одной из функций питающей души Александр в De anima liber обсуждает причины возникновения животных в утробе. Среди причин возникновения он указывает питающую способность, которая передается от родителя через семя, и душу как форму родителя, которая действует в эмбрионе, поскольку он является частью матери, то есть до рождения. В статье эксплицируется представление Александра о причинах развития плода в контексте его представления о душе как способности (δύναμις) и состоянии (ἕξις) на материале трактата Александр «О душе» и комментария Симпликия на «Физику» Аристотеля.

 

Maria Varlamova

Saint Petersburg State University of Aerospace Instrumentation

RAS Institute of Philosophy (Moscow)

Boat.mary@gmail.com

Alexander of Aphrodisias on the soul as a cause of generation

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 289–306

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-289-306

Keywords: Alexander of Aphrodisias, Aristotle, soul, body, generation.

Abstract. The discussion about the soul in ancient philosophy is connected not only with consideration of the soul’s relation to the body, its capacities and functions of the living organism, but also with the question of generation, formation and animation of organic body, that has life potentially, in the womb. Considering the generation among the capacities of the nourishing soul, Alexander in De Anima Liber discusses the causes of embryogenesis. Among the causes of embryo’s development, he indicates the nourishing capacity, which is transmitted from the parent through the seed, and the soul as a form of the parent, which acts in the embryo, since it is part of the mother, that is, before birth. The paper explicates Alexander's notion of ​​the causes of animal’s generation in the context of his idea of ​​the soul as capacity (δύναμις) and disposition (ἕξις) from the perspective of the Alexander's treatise "On the Soul" and Simplicius's commentary on the Aristotle's "Physics".

 

Месяц Светлана Владимировна

Институт философии РАН

messiast@mail.ru

Критика Аристотелем принципа «подобное познается подобным» (комментарий к О душе II 5 416b 32 – 417a 20)

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 307–325

Ключевые слова: античная философия, Аристотель, душа, познание, ощущение, возможность и действительность, действие и претерпевание, изменение, осуществленность.

Аннотация. В основе теории ощущения Аристотеля лежит принцип, согласно которому ощущающее есть в возможности то, чем ощущаемое является в действительности. При внимательном рассмотрении это утверждение оказывается не чем иным, как модернизацией древнего правила «подобное познается подобным», которого придерживалось большинство ранних греческих философов, включая Эмпедокла и Платона. В настоящей статье мы пытаемся показать, почему Аристотель подвергает этот принцип критике, и каким образом ему удается «спасти» его для собственной теории ощущении с помощью учения о возможности и действительности. Статья написана в виде построчного комментария к фрагменту из трактата О душе II 5 416b 32–417a 20, где Аристотель уличает теории предшествующих философов в непоследовательности и противоречии; показывает, какие затруднения влечет за собой принцип познания подобного подобным и предлагает решение указанных затруднений путем различения двух смыслов ощущающего и ощущаемого.

 

Svetlana Mesyats

RAS Institute of Philosophy (Moscow)

messiast@mail.ru

Aristotle’s criticism of the “like is known by like” principle (Commentary on De anima II 5, 416b 32 – 417a 20)

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 307–325

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-307-325

Keywords: ancient philosophy, Aristotle, soul, perception, potentiality and actuality, to act and being acted upon, change, motion, activity.

Abstract. One of the principles underlying Aristotle’s theory of sense perception is that the sense faculty is potentially such as the sensible object is actually. On closer examination, this statement turns out to be a modernization of the ancient rule "like is known by like", shared by most of the early Greek philosophers, including Empedocles and Plato. The paper shows that though Aristotle criticizes this principle in his treatise On the Soul, he doesn’t really abandon it. On the contrary, he retains it for his own theory of sense perception while using the notions of the possible and the actual. The paper is written in the form of a line-by-line commentary to De anima II 5 416b 32–417a 20, where Aristotle reproaches his predecessors for the inconsistency and contradictions of their theories; shows that the “like is known by like” principle entails certain difficulties, and solves these difficulties by introducing his own theory of being moved and acted upon, according to which the patient is in a sense unlike the agent and in a sense like it.

 

Ведешкин Михаил Александрович

Институт всеобщей истории РАН; Институт общественных наук РАНХиГС;

Balatar@mail.ru

Когда Евнапий писал свои школьные биографии? К вопросу о датировке «Vitae Sophistarum»

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 326–341

Ключевые слова: Поздняя Античность, поздняя Римская империя, позднеантичное образование, историография, Евнапий Сардский, «Жизнь философов и софистов», раннехристианское монашество, культ святых мощей, культ свв. Кира и Иоанна.

Аннотация: В настоящей статье рассматривается проблема датировки сочинения Евнапия Сардского "Жизнь философов и софистов", являющегося одним из основных источников информации по истории позднеантичного образования, интеллектуальных традиции и школьной культуры. Выдвигается аргументы в пользу того, что в рассказе Евнапия о некролатрии обосновавшихся в египетском Канопе христианских монахов, нашло отражение утверждение культа свв. мощей врачей-бессребреников Кира и Иоанна, датируемое временем архиепископства Кирилла Александрийского (412 – 444 г.). Эти выводы позволяют скорректировать устоявшуюся историографическую традицию, согласно которой «Жизни философов и софистов» были опубликованы около 399 – 400 гг., и дают новые доводы в пользу гипотезы Ф. Пашу, считавшего, что текст этого сочинения был составлен не ранее 412 г.

 

Mikhail Vedeshkin

Institute of World History, Russian Academy of Sciences; School of Public Policy – RANEPA

Balatar@mail.ru

When did Eunapius write his school biographies? To the problem of the dating of «Vitae Sophistarum»

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 326–341

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-326-341

Key words: Late Antiquity, Late Roman Empire, Late Antique education, historiography, Eunapius of Sardis, "The Lives of Philosophers and Sophists", early Christian monasticism, the cult of holy relics, the cult of Sts. Cyrus and John.

Abstract: This article examines the problem of the dating of Eunapius’ "Lives of Philosophers and Sophists" - one of the main sources of information on the history of Late Antique education, intellectual tradition and school culture. Arguments are put forward in favor of the fact that Eunapius’ story about the necrolatry of Christian monks who settled in the Egyptian Canopus, reflects the assertion of the cult of relics of St. Cyrus and John, dating back to the time of the Archbishopric of Cyril of Alexandria (412 – 444). These conclusions make it possible to correct the well-established historiographic tradition, according to which "Lives of Philosophers and Sophists" was published around 399–400, and enhance F. Paschoud's hypothesis, that the text of this work was composed no earlier than 412.

 

Протопопова Ирина Александровна

Российский государственный гуманитарный университет

plotinus70@gmail.com

«Метафизика» и «феноменология» у Платона («Федон»)

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 342–353

Ключевые слова: Платон, «Федон», метафизика, феноменология, аргументы о бессмертии души.

Аннотация. В статье рассматривается соотношение «метафизического» и «феноменологического» подходов в платоновском «Федоне». Под «метафизикой» в данном случае понимаются философские суждения, полагаемые как некоторые внешние принципы, не связанные с непосредственной «работой сознания» философствующего. Под «феноменологией» – специфический философский опыт наблюдения над собственными способами схватывания сущего в непосредственной их данности. Сначала показано, как в начале диалога, в т.н. «защите Сократа», он, во-первых, предлагает несколько посылок, принимаемых собеседниками как аксиомы, во-вторых, описывает философское очищение как «собирание души», в результате чего возникает смешение представлений о душе как отделенной и существующей после смерти и душе как «собираемой в себе» в ходе философского метафорического «умирания». Затем показано, что 1-й и 3-й аргументы можно рассматривать как «метафизические», основанные на аналогиях, а 2-й и 4-й как «феноменологические», основанные на практике созерцания «эйдосов самих по себе» душой «самой по себе». Делается вывод, что у Платона эйдосы появляются не благодаря индукции или дедукции и не являются удвоением общих понятий, как считал Аристотель, а открываются в результате некоторого усилия по осознаванию собственного схватывания сущего. Это в данном случае и называетcя разницей «метафизики» и «феноменологии».

 

Irina Protopopova

Russian State University for the Humanities (Moscow)

plotinus70@gmail.com

‘Metaphysics’ and ‘Phenomenology’ in Plato (the “Phaedo”)

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 342–353

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-342-353

Keywords: Plato, the “Phaedo”, metaphysics, phenomenology, arguments for the immortality of the soul.

Abstract. The article considers the correlation between the ‘metaphysical’ and ‘phenomenological’ approaches in Plato’s “Phaedo”. Here, the ‘metaphysics’ refers to philosophical judgments that are considered as certain external principles that are not directly related to the philosopher’s ‘work of consciousness’. The ‘phenomenology’, on the other hand, refers to the specific philosophical experience of observing one’s own ways of grasping things in the immediate reality of awareness. At the beginning of the dialogue, in the so-called ‘defense of Socrates’, he first offers several premises that are accepted as axioms by his interlocutors and, secondly, he describes a philosophical purification as the ‘gathering of the soul’, which results in a confusion of ideas about the soul as either separated and existing after death or ‘being collected in itself’ in the process of philosophical, metaphorical ‘dying’. The first and the third arguments for the immortality of the soul can be considered as ‘metaphysical’, based on analogies, and the second and the forth, as ‘phenomenological’, based on the practice of contemplation of ‘eide in themselves’ by the soul ‘in itself’. It is concluded that Plato’s eide do not appear due to induction or deduction and are not a doubling of general concepts, as Aristotle believed, but are revealed as a result of some effort to realize one’s own awareness of one’s own grasping of being. This is what is outlined here as the difference between ‘metaphysics’ and ‘phenomenology’.

 

Золотухина Анастасия Игоревна

НИУ «Высшая школа экономики» (Москва)

a.auriauris@gmail.com

Ян Амос Коменский и его (анти)аристотелева «Физика»: пример попытки преодоления Аристотеля в натурфилософии XVII в.

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 354–374

Ключевые слова: натурфилософия, Коменский, Аристотель, Моисеева физика

Аннотация. В начале XVII в. предпринималось много попыток преодолеть аристотелеву физику. Одним из направлений была т. н. «Моисеева физика», основывавшаяся на Священном писании, а не на текстах Аристотеля. Пример «Обозрения физики» Я. А. Коменского показывает один из вариантов такого преодоления, со всеми трудностями и удачами.

 

Anastasia Zolotukhina

National Research University “Higher School of Economics” (Moscow)

a.auriauris@gmail.com

Jan Amos Komensky and his (anti)aristotelian “Physics”: an example of an attempt to overcome Aristotle in the 17th century natural philosophy

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 354–374

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-354-374

Keywords: natural philosophy, Komensky, Aristotle, Mosaic physics

Abstract. At the beginning of the 17th century there have been many attempts to overcome Aristotelian physics. One of the trends was the so-called "Mosaic physics" based on Scripture, not on the texts of Aristotle. The “Physicae Synopsis” by J.A. Komensky shows one of the options for such overcoming, with all its difficulties and successes.

 

 

Переводы

 

Translations

 

Мякин Тимофей Геннадьевич

Новосибирский государственный университет

miackin.timof@yandex.ru

Герод. Мимиямб VI «Подружки, или одинокие»

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 328–338

Ключевые слова: мимиямбы Герода, эротическая поэзия, культ Артемиды в Древней Греции.

Аннотация. Первый перевод на русский язык VI мимиямба Герода, эллинистического поэта III в. до н. э., восемь мимиямбов которого сохранились на папирусном свитке I в. н. э. Перевод выполнен по авторитетным изданиям О. Крузиуса (1914) и Й. Каннингема (1971), и сопровождается подробным научным комментарием.

 

Timothey Myakin

Novosibirsk State University

miackin.timof@yandex.ru

Herodas. Mimiambus VI “The Girlfriends, or the Gossiping Friends”

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 328–338

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-328-338

Keywords: Mimiambi of Herodas; erotic poetry of Herodas, the cult of Artemis in the Ancient Greece.  

Abstract. The present publication contains the first translation of VI Herodas’s mimiambus into Russian. The Herodas was a Hellenistic poet of the third century BCE, whose eight mimiambos have been preserved on a papyrus of the first century CE. The commented translation is based on the authoritative editions of O. Crusius (1914) and J. Cunningham (1971).

 

Афонасин Евгений Васильевич

Институт философии и права СО РАН

Новосибирский государственный университет

afonasin@post.nsu.ru

Антифонт. Фрагменты и свидетельства

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 339–421

Ключевые слова: софистика, доксография, источники античной философии.

Аннотация. Антифонт (ок. 480–411 гг. до н. э.) был известен в древности в качестве автора судебных речей и таких более теоретических сочинений, как «Об истине» и «О единомыслии». Ему также приписывается изобретение логографии как профессионального занятия. Большая часть написанного им утрачена. Настоящая публикация включает в себя разрозненные доксографические сообщения о жизни Антифонта и его сочинениях. Свидетельства основаны на собрании А. Лакса и Г. Моста (A. Laks and G. Most Early Greek Philosophy, 2016).

 

Eugene Afonasin

Institute of Philosophy and Law SB RAS

Novosibirsk State University

afonasin@post.nsu.ru

Antiphon. Fragments and Testimonia

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 339–421

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-339-421

Keywords: sophistic, doxography, sources of ancient philosophy.

Abstract. Antiphon (c. 480–411 BCE) was famous in antiquity for his forensic speeches as well as more theoretical works, such as The Truth and On concord. He is also credited with the invention of logography as a profession. The majority of his heritage is now lost. The present publication contains a collection of scant doxographic evidence about Antiphon’s life and writings. The evidences are based on A. Lask and G. Most’ Early Greek Philosophy (2016).

 

Гараджа Алексей Викторович

Российский государственный гуманитарный университет 

agaradja@yandex.ru

Максим Тирский о сократической любви (Or. 20–21)

Язык: русский

Выпуск: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 422–435

Ключевые слова: Максим Тирский, Сократ, Платон, любовь.

Аннотация. Максим Тирский – автор 2-й пол. ii в., о котором древние источники сообщают крайне скупо и путано. Лучшим свидетельством о нем является сборник его «Речей» или «Рассуждений» (всего 41 текст) на самые разные темы, в том числе и о «сократической любви» (Or. 18–21), то есть о платоновской теории эроса, изложенной в первую очередь в диалогах «Пир» и «Федр». Максим Тирский – платоник, но не в схоластическом смысле (как, например, его современник и сосед по рукописям Альбин), а как автор, стремившийся выдерживать собственные сочинения в духе и стиле платоновских. Ближе всего к нему, пожалуй, Фаворин Арелатский (ок. 80 – ок. 160). Максим хорошо и широко образован и выказывает отличное знание как Платона, так и других древних авторов, многие фрагменты которых (например, Сапфо и Анакреонта) дошли до нас только благодаря его цитатам. По-русски Максим мало известен: немногочисленные переводы прошлого века выполнены по устаревшему изданию. В качестве приложения публикуется перевод речей 20–21 по новым, серьезно исправленным изданиям.

 

Alexei Garadja

The Russian State University for the Humanities (Moscow)

agaradja@yandex.ru

Maximus of Tyre on Socratic love (Or. 20–21)

Language: Russian

Issue: ΣΧΟΛΗ 15.1 (2021) 422–435

DOI:10.25205/1995-4328-2021-15-1-422-435

Keywords: Maximus of Tyre, Socrates, Plato, love.

Abstract. Maximus of Tyre (fl. late 2nd century ad) is most poorly and confusedly attested by ancient sources. The best testimony to be found is his extant collection of 41 Orationes, or Dissertationes, addressing a wide range of topics, including the issue of ‘Socratic love’ (Or. 18–21), i.e. of Plato’s theory of eros dealt with by the latter, imprimis, in his dialogues Symposium and Phaedrus. Maximus of Tyre may be dubbed a ‘Platonist’, though not in a scholastic vein (as, e.g., his contemporary and sometime neighbour in the manuscripts Albinus), but rather as an author who strived to mould his own writings in the spirit and style of Plato’s works. The author closest to Maximus may have been Favorinus of Arelate (ca. 80 – ca. 160). As a widely educated person, Maximus shows a good knowledge of Plato as well as of other ancient authors, whose many fragments (e.g., of Sappho and Anacreon) are extant solely thanks to his quotations. Maximus is scarcely known in the Russian language: a few translations of the last century are based on an obsolescent edition. As an appendix, a new Russian translation of Or. 20–21 based on seriously corrected editions of Maximus’ text is provided.

 

 


Домашняя | Архив 2007-2019 | Переводы | Рецензии | Архив 2020- | Текущий выпуск | Контакты

 Этот проект является разделом Центра изучения древней философии и классической традиции
По вопросам, связанным с этим веб-узлом, обращайтесь по адресу